Info

Digitala trender 2022 – topplista

Den digitala världen är under ständig förändring och precis som i den verkliga världen syns trender som både kommer och går. En del blir långlivade och andra inte men en sak är säker – det står aldrig helt stilla. Nedan följer några digitala trender 2022 – som redan syns och som förutspås att bli stora. Hitta annat om digitaltrender från naringseffekt.se.

Nya sociala plattformar

Bland digitala trender 2022 syns, likt tidigare år, olika sociala plattformar. Just sociala plattformar är inget nytt men det är kanske ingen nyhet att klassiker som Facebook och Twitter inte längre är vad det en gång var. Allra helst bland yngre uppskattas nya och lite mer annorlunda plattformar – vilka vi troligen kommer få se fler av både 2022 och kommande år.

Influencer marketing

Marknadsföring via influencers är även det något som fortfarande ligger högt på listan bland digitala trender 2022. Det som skiljer sig en aning från tidigare år är att relationen mellan influencers och varumärken ser ut att förändras något. Tidigare har många influencers marknadsfört specifika produkter medan man i år ser att det snarare är själva varumärket som marknadsförs.

Flera stora varumärken jobbar alltså för att utveckla närmare relationer med sina samarbetspartners men syftet i slutändan är förstås en ökad produktförsäljning.

Podcasts

Inte heller podcasts är något nytt i den digitala världen men det ser inte ut som att dom på något sätt är på väg att försvinna – snarare tvärtom. Det poppar upp nya ”poddar” titt som tätt och det verkar vara ett vinnande koncept för både dom som gör poddarna och för dess sponsorer. Reklam via podcast når ut till många lyssnare och målgrupper och det verkar som sagt som att det fungerar.

Fler digitala trender 2022

Förutom dom ovan nämnda syns även fler digitala trender 2022. Några av dom som redan har eller förutspås att dyka upp är bland annat:

  • Fler prestationsbaserade kontrakt mellan varumärken och influencers
  • Live stream-shopping

Vad gäller det förstnämnda så handlar det på det stora hela om att fler företag troligen kommer mäta influencers framgång på olika sätt och betala ut ersättningen utefter det, istället för en engångsbetalning för ett sponsrat inlägg eller liknande.

Nästan alla digitala trender har kort och gott med någon form av marknadsföring att göra och så har det varit även tidigare år. Det blir dock tydligt att det svänger snabbt i den digitala världen och att saker och ting ständigt förändras.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *