Tjänster

Tjänster inom outsourcad support: Livechat

Företag inom telemarketing erbjuder i regel flera olika tjänster inom outsourcad support. Detta för att underlätta så mycket som möjligt för deras kunder. En allt mer växande del företag väljer att aktivera livechat på sin hemsida. Något som blir enklare och möjligt just via outsourcad support.

Att finnas till när kunden har frågor

En kund som går in i en fysisk butik har alltid personal att tillfråga om det uppstår några frågor. Detta oavsett om det handlar om en bilaffär eller en modebutik. Personalen är kunnig och hjälpsam samt kan guida kunden till rätt köp. En hjälp på vägen helt enkelt – vilket ökar konverteringen (hur många som handlar av de som kommer in i butiken). Hjälpen nås även nästan alltid inom ett par minuter.

En kund som går in på en E-butik har inte alltid samma support. Om det uppstår frågor kan personen behöva skicka ett mail – som är omöjligt att veta när det blir besvarat. Ett alternativ är att söka upp telefonnumret och ringa. Betydligt enklare är det om E-butiken har chat direkt på hemsidan. Ett snabbt, enkelt och användarvänligt sätt att kommunicera med supporten.

Livechat via outsourcad support

Att välja livechat via outsourcad support innebär att ett telemarketingföretag har hand om chatfunktionen på hemsidan. Efter utbildning på produkter/tjänster som säljs, samt plattformen, kan de guida besökaren till rätt produkt, svara på enklare frågor och bistå med hjälp. Detta kan ske näst intill dygnet runt utan att kostnaden blir i närheten av att anställa egen kundsupport dygnet runt.

Vad kostar det?

Vad outsourcad support kostar beror på vilka olika tjänster som beställs. Ofta ges ett lägre totalpris om flera olika tjänster beställs än om dessa beställts separat. Det kan även finnas en rad olika upplägg. Exempelvis:

  • Fast pris + Rörlig per chat
    Företaget kan exempelvis betala 8000 kr per månad och i dessa ingår livechat ett visst antal timmar per dag. Dessutom exempelvis 40 chatsamtal. Därefter uppkommer en rörlig kostnad på chat. Som med de flesta tjänster är startkostnaden störst varpå de kommande rörliga kostnaderna blir lägre.
  • Obegränsad support
    Självklart blir det dyrast med obegränsad support men för vissa företag finns inget alternativ. Det beror helt på vilken service som förväntas kunna ges till kunder och leverantörer.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *