Tjänster

Företag inom telemarketing erbjuder i regel flera olika tjänster inom outsourcad support. Detta för att underlätta så mycket som möjligt för deras kunder. En allt mer växande del företag väljer att aktivera livechat på sin hemsida. Något som blir enklare och möjligt just via outsourcad support.

Att finnas till när kunden har frågor

En kund som går in i en fysisk butik har alltid personal att tillfråga om det uppstår några frågor. Detta oavsett om det handlar om en bilaffär eller en modebutik. Personalen är kunnig och hjälpsam samt kan guida kunden till rätt köp. En hjälp på vägen helt enkelt – vilket ökar konverteringen (hur många som handlar av de som kommer in i butiken). Hjälpen nås även nästan alltid inom ett par minuter.

En kund som går in på en E-butik har inte alltid samma support. Om det uppstår frågor kan personen behöva skicka ett mail – som är omöjligt att veta när det blir besvarat. Ett alternativ är att söka upp telefonnumret och ringa. Betydligt enklare är det om E-butiken har chat direkt på hemsidan. Ett snabbt, enkelt och användarvänligt sätt att kommunicera med supporten.

Livechat via outsourcad support

Att välja livechat via outsourcad support innebär att ett telemarketingföretag har hand om chatfunktionen på hemsidan. Efter utbildning på produkter/tjänster som säljs, samt plattformen, kan de guida besökaren till rätt produkt, svara på enklare frågor och bistå med hjälp. Detta kan ske näst intill dygnet runt utan att kostnaden blir i närheten av att anställa egen kundsupport dygnet runt.

Vad kostar det?

Vad outsourcad support kostar beror på vilka olika tjänster som beställs. Ofta ges ett lägre totalpris om flera olika tjänster beställs än om dessa beställts separat. Det kan även finnas en rad olika upplägg. Exempelvis:

  • Fast pris + Rörlig per chat
    Företaget kan exempelvis betala 8000 kr per månad och i dessa ingår livechat ett visst antal timmar per dag. Dessutom exempelvis 40 chatsamtal. Därefter uppkommer en rörlig kostnad på chat. Som med de flesta tjänster är startkostnaden störst varpå de kommande rörliga kostnaderna blir lägre.
  • Obegränsad support
    Självklart blir det dyrast med obegränsad support men för vissa företag finns inget alternativ. Det beror helt på vilken service som förväntas kunna ges till kunder och leverantörer.
Info

Det finns många anledningar att anlita en webbyrå – alltifrån för att få hjälp med sociala medier till att utveckla och få fler besökare till sin hemsida. Några tjänster som en sådan byrå vanligen erbjuder är dock vanligare än andra – här följer topp 3 samt en närmare beskrivning av just dessa tjänster.

Bygga eller göra om hemsida

Många som vänder sig till en webbyrå för hjälp gör det för att antingen skapa en helt ny eller bygga om en befintlig hemsida. Det kan vara för att få den mobilanpassad eller mer användarvänlig, eller för att utveckla den till exempel till en e-butik. Många webbyråer erbjuder tjänster som har med hemsidor att göra eftersom det är en så viktig del.

För att lyckas med en bra hemsida är det mycket som ska ”stämma” och det är inte helt enkelt att lyckas på egen hand. För att få kunder gäller det till exempel att få besökaren att vilja stanna kvar på sidan istället för att klicka sig vidare till en konkurrent – något som alla inte tänker på. En webbyrå vet dock hur man bygger och anpassar en sida och det är ofta en väl värd investering att låta ett proffs göra jobbet.

Webbutveckling

För den som behöver hjälp att förverkliga sina idéer kring appar, tjänster och liknande kan även här få hjälp från en webbyrå. Just webbutveckling är också en tjänst som är vanlig och som finns att hitta hos många byråer. Precis som namnet antyder så handlar denna tjänst om utveckling på webben – något som är svårt för den som inte har rätt erfarenheter och kunskaper.

Sökmotoroptimering

Sökmotoroptimering är något som blivit både vanligt och populärt dom senaste åren och självklart är även detta något man kan hitta som tjänst hos en webbyrå – åtminstone hos många av dom.

Sökmotoroptimering handlar bland annat om att:

  • Förbättra en hemsidas placering hos sökmotorer
  • Locka rätt besökare (målgrupp) till en specifik hemsida

Detta är ett ständigt pågående arbete om man vill att det ska fungera effektivt, och därför väljer många att leja bort det istället för att sköta det själv.

Fler tjänster hos en webbyrå

Olika byråer kan naturligtvis ha olika tjänsteutbud och ovan nämna är bara några exempel på vanliga tjänster som ofta erbjuds. En webbyrå kan ha både fler och färre tjänster samt vara specialiserade inom olika områden.

Info

När företag allt mer ser på sin miljöpåverkan ändras även deras inköpsrutiner kring marknadsföringsmaterial. Exempelvis kan klassiska reklampennor bytas ut till mer miljövänliga alternativ. Vad innebär miljövänliga reklampennor?

Miljövänliga reklampennor är…

  • Av miljövänligt material
    Det finns ett flertal miljövänliga material som reklampennor kan tillverkas av. Det kan exempelvis vara återvunnen plast likväl som pressad papp eller trä. Oavsett handlar det om att tillverka pennan av en råvara som år är, eller har varit, återvinningsbar. Ofta är det just materialet som står i fokus när något ska anses vara miljövänligt eller inte. Men det finns även andra parametrar.
  • Tillverkade i närheten
    En annan aspekt är var dessa reklampennor tillverkas. Är det Kina eller EU? Eftersom pennorna är så små kommer hundratusentals pennor kunna transporteras i en enda container. Därmed blir miljöpåverkan väldigt liten per penna. Men det är dock en miljöpåverkan.
  • Ha refillfunktion
    Det vanligaste är att reklampennor slängs när bläcket tar slut. Men det behöver inte vara så. Väldigt många är det mycket lätt att byta bläckinnehåll på. Däremot så sker det mer sällan än vad det är möjligt. En del pennor har däremot inte alls denna refillfunktion vilket gör att de måste slängas bort – något som är negativt för miljön.
  • Räcka länge
    Eftersom de flesta inte ”fyller på” sina reklampennor är det viktigt att de räcker så länge som möjligt. En penna med lite bläck kommer ta slut snabbare och slängas snabbare. Det i sig är sämre för miljön men även sämre för det företag som har sitt tryck på pennan. Budskapet har helt enkelt kortare ”livslängd”.

Miljövänliga tillbehör till reklampennor

Utöver att ge ut reklampennor till kunder och leverantörer finns en rad olika tillbehör som kan ge mervärde. Även med dessa är det viktigt att se på miljöpåverkan och hur de uppfattas av kunden både estetiskt, funktionellt och miljömässigt.

  • Miljövänligt USB-minne
    Går det att skapa ett USB-minne utan plast? Absolut! Ett alternativ är minnet som är fastsatt på en korkbit och som har glas som skydd för själva minnesdelen.
  • Musmatta
    Musmatta i kork är betydligt bättre för miljön än en musmatta i plast.
  • Pennställ och pennkoppar
    Välj bort plasten! Här finns ett stort utbud av produkter av metall, hårdpapp och trä. Med dagens utbud går det alltid att hitta miljömässigt bättre alternativ!
Info

I många fall kan en interimschef för kvalitet innebära en stor vinst för ett företag. Ofta uppstår behovet av att hyra en interimchef plötsligt och det kan upplevas som något negativt, men det finns faktiskt stora fördelar med att ta in en tillfällig kvalitetschef. En bra interimchef lägger grunden för en stabil och välfungerande verksamhet. Fyra huvudsakliga anledningar till att företag kan vinna på att hyra en interimchef:

  • En objektiv syn på verksamheten
  • Bra på krishantering
  • Nytt ledarskap
  • Erfarenhet av övergångar

Objektiv syn på verksamheten

En av de större vinsterna med en interimschef för kvalitet är att denne kommer med nya ögon på verksamheten. Ofta kan det behövas någon utifrån för att man ska förstå vad som behöver förändras. Nya idéer är av största vikt för att en verksamhet ska kunna växa och hålla sig relevant och på så vis kan en interimchef ge företaget i skjuts framåt.

Bra på att hantera kriser

Interimchefer är ofta erfarna av att komma in i verksamheter under oroliga tider. Därför vet de också hur de ska agera för att på bästa sätt styra om krisen till något positivt. Denna erfarenhet är av största vikt för att de anställda ska känna sig trygga i övergången mellan den gamla och nya chefen. Här kan den interima kvalitetschefen göra en stor del av grovjobbet med att lägga nya rutiner för kvalitetsarbetet.

En interimschef för kvalitet tillför nytt ledarskap

Även om det kan innebära oroligheter då man byter mellan två ledarskap kan detta också tjäna som en prövoperiod för att se vilken typ av ledarskap som fungerar bäst för de anställda. Ofta innebär ett långvarigt ledarskap under samma chef att företaget är vant att arbeta på ett visst sätt, på gott och ont. En ny ledarstil kan innebära att man upptäcker dessa vanor, identifierar det som inte fungerar och förändrar arbetssättet i grunden.

Erfarenhet av övergångar

Förändring är aldrig enkelt för en verksamhet och dess anställda, och ofta känns det motigt i början. Det är vanligt att den som är interimschef för kvalitet har mycket erfarenhet av liknande situationer och således vet vad som fungerar för att motivera de anställda och skapa positiv förändring.

Bygg

Våren är på ingång och kanske har det äntligen blivit dags att ta tag i att bygga den där drömaltanen? Eller kanske är det dags ett nytt kök eller något annat spännande projekt. Oavsett vad det gäller finns alltid saker som är bra att tänka på innan man börjar så här kommer några bra byggtips!

Planera projektet från början till slut

Ett byggtips som inte kan nämnas för många gånger är att planera projektet ordentligt. Det är viktigt både för att det ska bli så bra som möjligt, för säkerhetens skull och för att inte priset ska skena iväg. Använd följande punkter när du planerar ditt projekt:

  • Hur ska projektet se ut? – Skissa och fundera på hur du vill att det slutliga resultatet ska bli – innan du påbörjar bygget. Det är viktigt att veta vilka moment som krävs för att det ska bli så bra som möjligt. Utseendet blir sedan grunden för resten av planeringen så fundera både en och två gånger på hur du vill ha det och hur du vill att resultatet ska bli.
  • Tidsåtgång – Hur lång tid tänker du att bygget ska ta – och hur mycket tid har du att lägga? Kanske har du bara möjlighet att ägna tid åt projektet ett par timmar i veckan så ett viktigt byggtips är att försöka uppskatta tidsåtgången – räkna inte med att din nya altan eller ditt nya kök ska vara klart efter en dag eller två, det mesta tar betydligt mer tid än så. Försök göra en realistisk tidsplan – och vill du vara klar till midsommar eller lagom till sommarens semester så är det klokt att börja i god tid innan. Tid, noggrannhet och resultat hör ihop!
  • Pris – hur mycket får bygget kosta? Räkna på projektet ordentligt och lägg till lite extra. För att budgeten ska hålla är det såklart viktigt att du håller dig till planen

Hitta fler byggtips

Är du på jakt efter fler konkreta byggtips för just ditt projekt finns som vanligt mycket att hitta på internet. Leta efter bloggar eller byggsidor som förmedlar tips av olika slag. Har du kört fast i ditt projekt, eller inte vet hur du ska lägga upp det kan det vara klokt att be om byggtips och andra råd från ett proffs, till exempel från en snickare.

Tjänster

Det finns många fördelar med att gå en uglkurs, inte minst att man som deltagare får chansen att utveckla flera olika sidor av sig själv och sitt ledarskap. Det är såklart också syftet – ugl står nämligen för utbildning av grupp och ledare och detta är en väldigt populär kurs. Här kan du läsa mer om några av dom saker som kan förbättras genom att delta i en sådan kurs.

Ledaregenskaper förbättras i ugl kurs

Hur blir man en bra ledare och vilka bra och mindre bra ledaregenskaper har du? Det är lätt att fastna i invanda mönster i sin yrkesroll och det är alltid bra att utvecklas. En uglkurs fokuserar som sagt till stor del på att utveckla ledarskap och man får många bra verktyg att ta med sig tillbaka till sin arbetsplats.

Kommunikationsförmåga

Att ha en god kommunikationsförmåga är viktigt nästan oavsett vilken typ av yrke man har men kanske särskilt om man har en ledarroll av något slag. En god kommunikation kan man även ha god nytta av i privatlivet och detta är en av dom saker man arbetar med att förbättra under en uglkurs.

Konfliktlösning

Att kunna ge och ta feedback på ett bra sätt är otroligt viktigt, inte bara i yrket utan också privat. Att kunna hantera konflikter på ett bra sätt är också viktigt och något som chefer och personer i andra ledarrollen kan tvingas hantera då och då. I en uglkurs jobbar man både med att ge och ta feedback, samt att lära sig mer om konfliktlösning.

Självkännedom

Den som deltar i en kurs där man bland annat tar sig en närmare titt på sina egna personliga egenskaper och ledaregenskaper kommer nästan garanterat att lära sig en hel del om just sig själv. Kanske får du självkännedom om en av dina sämre sidor som du behöver jobba med, eller så inser du att ditt sätt och din ledarstil är bra som den är.

Så gör du för att delta i en uglkurs

Känner du dig manad att utvecklas i din roll som ledare kan en uglkurs vara ett bra verktyg. Kurserna ges löpande runt om i hela landet och går att boka direkt via internet, på en plats och tidpunkt som passar bäst. Tänk på att boka ett tag i förväg eftersom kurserna är populära! Förutom ovan nämnda punkter går man även in på följande:

  • Problemlösning
  • Hur olika ledarskapsstilar kan se ut
  • Hur en grupps utveckling kan kännas igen
Säkerhet

Ett överfallslarm ger dig eller en anställd möjlighet att diskret kalla på hjälp i en farlig situation. Ofta är knappen kopplad till en larmcentral med operatör som kan vidta rätt åtgärder. I mer allvarliga fall kan polisen tillkallas – antingen direkt genom att trycka på knappen, eller genom att operatören ser vad som händer (med hjälp av en övervakningskamera) och gör bedömningen att ordningsmakten bör hjälpa till.

Vilka behöver ett överfallslarm?

Det går inte att placera alla i ett givet fack naturligtvis, men vanligt är att det används på utsatta arbetsplatser. Till exempel kan ett överfallslarm behövas om man jobbar ensam i exempelvis en klock- eller smyckesbutik. Det kan också behövas om någon arbetar ensam med personer som kan vara utåtagerande.

En fördel med många överfallslarm är att de är diskreta. Hotfulla situationer kan ibland förvärras om det upptäcks att hjälp har tillkallats. En strategiskt placerad larmknapp råder bot på det problemet.

Exempel på arbetsplatser där ett överfallslarm kan behövas:

  • Vården
  • Säkerhetspersonal
  • Personer som arbetar ensamma i butiker med värdefulla föremål

Vad händer när man trycker på knappen?

Det är vanligt att larmet är kopplat till en larmcentral som kan se vad som händer med hjälp av en övervakningskamera. Operatören på centralen kan då snabbt vidta lämpliga åtgärder, som ju ofta är att tillkalla polis, alternativt skicka en väktare – beroende på situationen givetvis.

Exakt vad som sker när knappen trycks på kan anpassas hos de flesta larmbolag. Till exempel kan instruktioner ges att kollegor kontaktas strax efter att polis eller väktare har tillkallats.

Var bör den placeras?

Det här är bäst att rådgöra med larmbolaget om. Många väljer att placera knappen i närheten av kassan om det är i en butik. Det bör alltid vara diskret så att det finns möjlighet att aktivera ett tyst larm utan att en eventuell gärningsman kan upptäcka det. Det finns också bärbara larm som fungerar likadant som dem som monteras – med den enda skillnaden att man kan ta larmet med sig, alltså.

Vilka typer av överfallslarm finns det?

Det är vanligt att det delas in i två kategorier:

  • Överfallslarm
    Oftast tillkallas väktare eller polis vid aktivering.
  • Bråklarm
    Väktare eller hjälp från den egna personalen tillkallas. Är du osäker på vilken typ du behöver är det bäst att kontakta ett larmbolag.
Tjänster

Att hitta det bästa mobilabonnemanget är inte lätt, framförallt eftersom det inte finns ett generellt abonnemang som passar för alla. Det innebär att man som konsument måste göra sina egna efterforskningar innan beslutet fattas. I en never-ending marknad av möjligheter finns det ett par tips man kan ta med sig i sökandet. Läs vidare!

Djungeln av mobilabonnemang

En gång i tiden fanns det enbart ett fåtal mobiloperatörer på marknaden och de olika möjligheterna till att ringa med sin telefon skiljde sig inte så mycket åt. Visst kunde man ha ett abonnemang som betalades automatiskt varje månad, eller så kunde man ladda på sitt kontantkort alltefter som pengarna tog slut. Trots att avtalen täckte begränsade tjänster så var de krångliga och priserna var ofta höga.

Idag står konsumenterna inför en ny utmaning, nämligen beslutsångest. Marknaden för mobilabonnemang har exploderat och idag finns det en mängd operatörer och abonnemang att välja mellan. Att hitta det bästa mobilabonnemanget för sina behov är en fråga om att tydligt definiera sina behov och göra en egen efterforskning!

Tips för att hitta det bästa mobilabonnemanget

Följande punkter kan vara bra att kika lite extra på innan man bestämmer sig för vilket abonnemang man vill ha:

  • Definiera behov
  • Jämför priser
  • Jämför villkor

Till att börja med är det alltid viktigt att identifiera sina behov. Denna procedur ska helst göras innan man ger sig ut på jakt efter det bästa mobilabonnemanget på marknaden, eftersom man annars riskerar att dras med av första bästa erbjudande som låter bra. Men ett säljande erbjudande behöver inte alltid vara vad just du eftersöker, och bristande efterforskning kan leda till besvikelse. Det är ganska stor skillnad mellan behoven som ska täckas av ett privat abonnemang och de som ska täckas för en familj eller ett helt företag, eller hur? Fundera över sådant som hur många som ska använda abonnemanget, hur mycket surf man gör av med på en månad och om man behöver några specifika tillägg.

Därefter börjar den jämförande processen, där abonnemang som täcker behoven plockas ut och ställs mot varandra. I detta läge bör man gå in och läsa villkoren lite noggrannare på de abonnemang som är jämbördiga i övrigt och kommer till ett liknande pris. Dessutom kanske någon operatör har ett aktuellt erbjudande som blir avgörande inför köpet?

Tjänster

Pelle Thörnberg erbjuder medieträning via flera olika tjänster. Önskas enbart en övergripande förståelse för ämnet eller behövs fördjupad kunskap och praktisk övning? Utöver medieträning kan Pelle även bokas som moderator.

Medieträning med praktisk delaktighet

Medieträning innebär i korthet att få kunskap om, samt trygghet i, hur media kan bemötas vid exempelvis intervjuer. Att känna sig trygg när kamera eller mikrofon kommer fram och veta vilket budskap som ska förmedlas. Det är inte ovanligt att den som blir intervjuad känner sig pressad av journalisten och de kritiska frågor som ställs. Det skapas en slags ”obalans” i situationen där journalisten har ett övertag och den som intervjuas känner sig nervös och osäker på vad som kommer.

Det är denna balans som Pelle Thörnberg hjälper personer, företag och organisationer att ”balansera ut”. Att kunna känna sig tryggare i dessa situationer innebär flera fördelar. Framförallt kommer inte förhastade beslut tas – som sedan kan vändas emot personen. En heldag med Pelle Thörnberg innefattar därmed teori, videosekvenser och praktisk övning framför kameran. Allt för att personerna ska förstå tekniker och kunna omsätta dem i praktik.

Pelle Thörnberg som moderator

En moderator kan exempelvis hålla i en debatt. Personen läser in sig på det aktuella ämnet, på deltagarnas åsikter och för diskussionen framåt. En debatt som primärt genomförs för att åskådare ska kunna ställa olika åsikter mot varandra. Moderatorns roll är därmed inte bara att fördela ordet utan även att förtydliga och ställa följdfrågor så det blir tydligt vad de olika parterna har för åsikter. Pelle Thörnberg har bland annat varit moderator på:

  • Almedalsveckan
  • BIM-konferens
  • Guldko-galan
  • Campus Telge Business Day

Föreläsare inom mediehantering

Föreläsningar kan bokas i allt från en 90 minuters lättsam föreläsning till en fördjupande kurs på 2 dagar. Med andra ord anpassas innehållet och längden utifrån kundens önskemål och behov. Föreläsningarna består bland annat av en rad exempel på makthavare som lyckats mycket väl i bemötandet med media – samt de som inte lyckas lika väl. Genom att jämföra olika tillfällen blir det även tydligt vad som skiljer de olika bemötandena. Enligt hemsidan är det vanligaste upplägget att en heldag bokas av för denna utbildning. På förmiddagen sker då föreläsningar och praktiska övningar sker på eftermiddagen. Detta för att få en kunskap som verkligen omsätts i praktisk handling.

Tjänster

Malmö är Sveriges tredje största stad och har en stor mängd in- och utflyttningar. En stor del av flyttarna går över bron till Danmark, så det är viktigt att hitta en flyttfirma i Malmö som tar sig an internationella flyttar. Som alltid är det viktigt att titta efter trafiktillstånd, försäkringar och referenser.

Hitta en flyttfirma som erbjuder rätt tjänster

De flesta firmor i flyttbranschen har ett liknande tjänsteutbud, oavsett om du befinner dig i Malmö eller inte. Dock är det inte alla som även erbjuder flyttstädning och gärna hjälper till med montering och demontering. Även kvaliteten på magasinering är något som kan variera mellan olika aktörer.

Exempel på tjänster att hålla utkik efter:

  • Packhjälp.
    Med den här tjänsten kan du vara säker på att föremålen packas rätt och att du har god chans till kompensation om något ändå sönder.
  • Montering och demontering.
    För den som är ensam eller inte har vänner i god fysisk form kan det vara en god idé att ta hjälp med montering och demontering. När det gäller stora möbler kan det vara ett ganska krävande arbete.
  • Flyttstädning.
    Välj en flyttfirma som erbjuder flyttstädning om du vill vara på den säkra sidan. Det ställs generellt höga krav på att en flyttstädning utförs på rätt sätt.
  • Magasinering. Behöver du magasinering? Titta då efter en entreprenör som har tillgång till torra och säkra förråd. Säkerheten kan variera.

Det här är tjänster utöver det som alltid erbjuds, det vill säga flytt och transport av bohaget.

Flyttfirma med erfarenhet av att flytta från Malmö över sundet

Sedan en tid tillbaka är det fler som flyttar från Skåne och Malmö till Östdanmark, än från Östdanmark till Skåne. Flyttfirmorna i Malmö har generellt god erfarenhet av flyttar över sundet. Vid behov kan det vara bra att fråga hur de arbetar med internationella transporter och om det har någon påverkan på försäkringar till exempel.

Kontrollera alltid…

  • … försäkringsbevis. En del firmor skyltar gärna med sitt försäkringsbevis på hemsidan. Om din flyttfirma inte gör det – var inte rädd för att fråga.
  • … referenser. Det är alltid en god idé att fråga om referenser innan du bestämmer dig. Hitta gärna någon du litar på som anlitat en flyttfirma på senare tid.