Info

De allra flesta företagen har förstått vikten av att låta sina anställda gå en HLR kurs. Detta gör att företaget blir en tryggare plats eftersom kollegorna kan hjälpa varandra om olyckan är framme. Dessutom har man nytta av HLR kurser även i sin vardag. Bara i Sverige sker tusentals hjärtstopp varje år, och det som mest ökar chanserna för att dessa personer ska överleva är snabba reaktioner från omgivningen. Att investera i en HLR kurs ger därför stora fördelar för de anställda och de i omgivningen. Ett bra kursupplägg innebär både teori och praktik och tydliga övningsmoment där deltagarna får prova och öva på verklighetstrogna scenarion.

En HLR kurs kan gå snabbt och smidigt

Något som ofta gör att företag väljer att skjuta upp att boka en HLR kurs är att man tror att det tar tid och energi från arbetet. Detta är dock inte sant: en bra HLR kurs kan gå så snabbt som 2–3 timmar. Därför kan man avsätta en för- eller eftermiddag till detta och sedan är kollegorna alla utbildade i livräddning och vet hur de hanterar vanliga sjukdomar eller olycksfall och hur de agerar vid hjärtinfarkt eller hjärtstopp. Dessutom får man lära sig hur man hanterar om något sätter i halsen. Ofta är det genom enkla medel man kan hantera denna typ av situationer, men okunskap gör ibland att man fryser i stället för att agera.

Certifikat till företagets hemsida

Genom kunskapen som man får genom HLR kursen blir också företaget en trygg plats för de anställda och besökare. Detta kan man informera om genom att efter avslutad kurs få en digital certifiering till sin hemsida. På så vis kan man inge större förtroende till sina kunder. Varje deltagare på kursen får även ett personligt certifikat som är giltigt i två år.

Komplettera HLR kursen med informationsaffischer

Förutom den livsviktiga HLR kursen kan man även ladda ner och skriva ut informationsaffischer som påminner de anställda om kursmomenten. På så vis får man hela tiden hjälp att komma ihåg vad man har lärt sig. Dessa affischer finns dessutom på olika språk. De språk som erbjuds är:

  • Svenska
  • Engelska
  • Arabiska

Detta gör att ännu fler personer får möjlighet att ta del av materialet och man sprider kunskapen till större grupper.

Info

Du kanske inte har en aning om vad ett attefallshus är? Men när du blir intresserad och börja göra egna efterforskningar kommer du snabbt bli frälst! För genom att titta runt lite grann och se vad det är för något får du snabbt upp ögonen för dessa små hus.

Då ytan är begränsad i dessa utrymmen är det viktigt att inreda med detta i åtanke. Läs vidare så ska vi dela med oss av våra tankar kring hur du kan göra detta!

Så kan du tänka när du inreder ditt attefallshus

Ett attefallshus är upp till 30 kvadratmeter stort utvändigt. Invändigt blir dock ytan aningen mindre och det gäller därför att inreda på ett kvadratsmart sätt.

Att inreda en mindre yta kan ibland kännas som ett närmast omöjligt uppdrag. Du vill få plats med så mycket som möjligt i ditt attefallshus. Detta utan att utrymmet känns rörigt eller trångbott. Med det sagt vill du även att din personlighet skiner igenom på ett bra sätt. Men det är betydligt svårare att få en liten bostadsyta att se stilrent inredd ut.

Med det sagt kan du underlätta för dig genom att följa dessa tips:

  • Håll golvet fritt från prylar. När du inreder ditt attefallshus klimatsmart behöver du nyttja ytan på bästa möjliga sätt. Men inte ens ett helt perfekt inrett rum är särskilt funktionellt om du inte kan ta dig runt i det. Försök därför att hålla golvet fritt från saker och placera hellre dessa på andra ställen.
  • Använd hyllor och liknande för att frigöra utrymme på golvet och försök hitta smarta platser för extra förvaring.
    Välj ihopfällbart när så är möjligt. Hopfällbara skrivbord, matbord och liknande är med kvadratsmarta än fasta möbler. Använd gärna inredning och möbler som går att fälla ut och ihop efter behov. På så vis frigör du än mer golvyta och slipper förvara saker i stora högar.
  • Glöm inte bort belysningen. Ett attefallshus kräver inte särskilt mycket belysning för att utrymmet ska bli väl upplyst. Men du bör ändå lägga viss eftertanke på belysningen när du inreder ditt utrymme.
Tjänster

Att kunna vara flexibel i sitt arbete är nog viktigt för de allra flesta; att få varierande arbetsuppgifter och ständigt få nya erfarenheter. Därför kan det vara attraktivt att jobba som konsult, där man ges möjligheten att arbeta på olika ställen under olika lång tid. En stafettläkare är en läkare som sysslar med just detta; en läkare som arbetar som konsult. Beroende på kompetens och behov kan dessa läkare bli placerade på massor av olika ställen i landet, både under korta eller lite längre perioder. Vanligast är det med mycket korta perioder, där läkaren inte får möjlighet att skapa starka relationer med sina patienter.

Behovet av stafettläkare ökar

Antalet läkare som blir en stafettläkare, eller hyrläkare som det också kallas, har ökat under de senaste åren i Sverige. Detta beror framförallt på den urbanisering som pågår i landet och i andra delar av världen, där allt fler söker sig till stora städer för arbete och bosättning. Resultatet blir en brist på arbetare inom många yrken, däribland läkare. På så sätt är det mycket meningsfullt att ha stafettläkare tillgängliga inom landet, då de kan tillfredsställa de behov som finns i glesbygden. Utan dessa flexibla arbetare finns det risk att glesbygden totalt dör ut.

Kritik mot användning av stafettläkare

Allteftersom antalet stafettläkare har ökat, så har mer och mer kritik kommit till yrket och dess påverkan på vården i stort. Fördelar inkluderar sådant som mer flexibilitet för arbetstagaren, och möjlighet att täcka vakanser inom sjukvårdsplatser där behovet är stort, till exempel inom glesbygden. Några nackdelar är:

  • Minskad patientsäkerhet. Med större ruljans på läkare kan man inte längre garantera att patienten behåller samma läkare under en större period, vilket kan vara en nackdel för patientens trygghet och välmående.
  • Många uppsägningar. Läkare som blir stafettläkare måste naturligtvis säga upp sig på sin dåvarande arbetsplats, vilket kan skapa stora problem inom sjukvården. Sjukhus och vårdcentraler kan få plötslig brist på läkare eller sjuksköterskor, och behöver ägna många resurser till att hitta nya anställda.
  • Ojämlik lönesättningar. Som en ond cirkel leder uppsägningar till ett större behov av att anställa just stafettläkare, som då kan hoppa in för de som sagt upp sin tjänst. Däremot är stafettläkare dyrare på grund av att anställningen sker genom bemanningsföretag vilka tar en särskild avgift. Dessutom kräver stafettläkare ofta högre lön på grund av mer flexibla arbetsvillkor, vilket skapar en obalans mellan löner för fast anställda och stafettläkare.
Tjänster

Appfix är en mobilreparatör som huserar i Borås. De specialiserar sig på att reparera mobiltelefoner och surfplattor av olika märken och modeller. Men en av de saker som får företaget att verkligen sticka ut från mängden är den nivå som deras kundservice håller. För som kund kan du välja mellan att besöka butiken eller att låta personalen serva dig i din bil. Ja, du läste rätt – du behöver inte ens kliva ur din bil för att hämta eller lämna din mobiltelefon!

Appfix har dessutom sin serviceverkstad placerad centralt i Borås. Från detta centrala läge har företaget verkat sedan 2011. I 10 års tid har de alltså felsökt och reparerat surfplattor och mobiltelefoner. Så om du har några som helst problem med din smartphone eller surfplatta och bor i Boråsområdet bör du definitivt besöka dem för en professionell felsökning och bedömning av skadan!

Appfix lagar både iOS- och Android-enheter

Undrar du vilka mobiltelefoner och surfplattor Appfix kan laga? På deras hemsida https://www.appfix.se/ kan du hitta en komplett lista över de märken och modeller som de felsöker och servar. Vi kan redan nu avslöja att det rör sig om såväl iOS- som Android-enheter. Så oavsett om du har en iPad eller iPhone eller någon annan surfplatta eller smartphone kan de hjälpa dig.

Dessa är några exempel på de modeller som du kan få felsökt och reparerad hos Appfix:

  • Apple iPhone 5
  • Apple iPhone 6
  • Apple iPhone 7
  • Apple iPhone 8
  • Apple iPhone X
  • Apple iPhone 11
  • Apple iPhone 12
  • Apple iPad, iPad Pro och iPad Mini
  • Huawei P9
  • Huawei P10
  • Huawei Honor 8
  • Huawei Honor 9
  • Huawei P20 och P20 Pro
  • Huawei P30 och P30 Pro
  • LG G3
  • LG G4
  • LG G5
  • OnePlus One
  • OnePlus 3
  • OnePlus 5
  • OnePlus 6
  • Samsung Galaxy S7
  • Samsung Galaxy S8
  • Samsung Galaxy S9
  • Samsung Galaxy S10
  • Samsung Galaxy S20
  • Samsung Galaxy S21
  • Samsung Note 9
  • Samsung Note 10
  • Samsung Note 20
  • Sony Xperia XZ2
  • Sony Xperia XZ3

Som du märker kan de reparera alla de vanliga märken och modeller på smartphones och surfplattor som florerar i samhället idag!

Info

Att digitala utbildningar är framtiden råder det knappast delade meningar om idag. Men med det sagt är kanske inte en onlineutbildning optimalt för alla individer. Så hur ska du kunna veta om det är rätt för just dig? Tyvärr har vissa personer närmast orealistiska förväntningar när det kommer till onlinebaserade utbildningar. Till exempel tror många att det är enklare att klara en sådan utbildning än en traditionell dito. Men även om du pluggar online behöver du titta på föreläsningar och göra examinationsuppgifter.

På sätt och vis kan en onlineutbildning till och med vara svårare än en traditionell sådan. Detta då det för vissa kan innebära en utmaning att studera på distans. Till exempel bör du ställa dig själv frågan huruvida du:

  • Känner dig bekväm med att använda datorer
  • Är bra på att hantera din tid på bästa sätt
  • Kan formulera dina tankar i skrift
  • Är självgående och kan utföra uppgifter på egen hand

Om svaret på dessa frågor är ja kommer du sannolikt klara dig väldigt bra i en digital utbildningsmiljö!

Viktigt med självdisciplin vid onlineutbildning

Genom att utbilda dig via webben kan du lära dig i princip vad som helst. Du kan till exempel få kunskaper i programvaror såsom Adobe Animate, Illustrator, Photoshop etc. Men du kan även öka din kunskap om vår allmänna pension, anhörighetsperspektivet inom personlig assistans eller kanske hur man leder i förändring.

Oavsett vilken onlineutbildning du väljer att gå ställs dock höga krav på självdisciplin. För när du utbildar dig själv online behöver du ta ett stort eget ansvar samt vara motiverad och självgående. Utbildningen ligger i dina egna händer och du måste därför motivera dig själv att utföra de uppgifter som du ställs inför. Du behöver hålla dig själv ansvarig inför dessa och även hantera din tid på ett bra sätt. Detta är visserligen även fallet vid traditionell utbildning men ribban är ändå något högre när utbildningen sker online.

Så länge som du kan arbeta bra självständigt och ta tillvara på din tid kan en onlineutbildning vara rätt för dig. Men om du har svårt att plugga självständigt kan du göra bättre i att välja en traditionell utbildning.

Info

Funderar du på att skaffa en övervakningskamera? En amerikansk webbplats, med fokus på säkerhet och övervakning, har publicerat tio kameror som de anser vara de absolut bästa för inomhusbruk. Varje kamera har också en framträdande egenskap – men vad är det egentligen som gör att kamerorna anses vara bäst?

Kamerorna som webbplatsen tar upp utmärker sig bland annat med följande egenskaper:

  • Upplösning
  • Prisvärt
  • Solceller

Inga varumärkesnamn nämns.

God upplösning

De flesta av kamerorna på listan har god upplösning – vissa har riktigt bra. Har du en övervakningskamera med 2K-upplösning för hemmabruk kommer det sannolikt att räcka mer än väl. Naturligtvis får inte den goda bildkvaliteten komma till vilket pris som helst – men i det här fallet är det prisvärda pixlar du betalar för.

Inga kablar

Att det finns alternativ som fungerar bra, utan strömkabel, är något som är efterfrågat av många kunder. Det gör att installationen är betydligt enklare – i synnerhet om kameran annars måste installeras av elektriker. Visst finns det även alternativ som bara kan kopplas in i väggen, men det är inte ovanligt att installationen rekommenderas att utföras av behöriga elinstallatörer.

Billigt

Om en kamera är billig går det såklart att kompromissa på en rad olika punkter. På listan finns en inomhuskamera som inte kostar mer än ca 350 kronor. Trots det låga priset ligger upplösningen på 1080 p och kommer med gratis tillgång till servrar där inspelat material kan sparas. Många dyrare kameror tar betalt för den tjänsten.

Ett brett synfält = bra övervakningskamera?

Med ett brett synfält klarar du dig kanske med enbart en övervakningskamera, medan du kanske hade behövt två kameror om de båda hade ett smalare synfält. Detta, i sig, är prisvärt. Samtidigt kommer ett brett synfält med nackdelar – framför allt påverkar det bildkvaliteten. Till viss del kan mjukvara kompensera för förvrängningen, men det kommer tveklöst att göra kvaliteten lite sämre. Filmar du ett stort område finns risk att du inte kan identifiera personer som befinner sig längre bort från kameran.

Solceller

En annan övervakningskamera på listan sticker ut genom att levereras med solceller. Det framgår inte av produktinformationen ifall den kan drivas av enbart solkraft. Dock står det att den även kan laddas med en vanlig mikroUSB-laddare också. En fördel med den modell som listas är att solcellerna är väldigt billiga jämfört med om man vill köpa till paneler för andra kameror.

Tjänster

Företag inom telemarketing erbjuder i regel flera olika tjänster inom outsourcad support. Detta för att underlätta så mycket som möjligt för deras kunder. En allt mer växande del företag väljer att aktivera livechat på sin hemsida. Något som blir enklare och möjligt just via outsourcad support.

Att finnas till när kunden har frågor

En kund som går in i en fysisk butik har alltid personal att tillfråga om det uppstår några frågor. Detta oavsett om det handlar om en bilaffär eller en modebutik. Personalen är kunnig och hjälpsam samt kan guida kunden till rätt köp. En hjälp på vägen helt enkelt – vilket ökar konverteringen (hur många som handlar av de som kommer in i butiken). Hjälpen nås även nästan alltid inom ett par minuter.

En kund som går in på en E-butik har inte alltid samma support. Om det uppstår frågor kan personen behöva skicka ett mail – som är omöjligt att veta när det blir besvarat. Ett alternativ är att söka upp telefonnumret och ringa. Betydligt enklare är det om E-butiken har chat direkt på hemsidan. Ett snabbt, enkelt och användarvänligt sätt att kommunicera med supporten.

Livechat via outsourcad support

Att välja livechat via outsourcad support innebär att ett telemarketingföretag har hand om chatfunktionen på hemsidan. Efter utbildning på produkter/tjänster som säljs, samt plattformen, kan de guida besökaren till rätt produkt, svara på enklare frågor och bistå med hjälp. Detta kan ske näst intill dygnet runt utan att kostnaden blir i närheten av att anställa egen kundsupport dygnet runt.

Vad kostar det?

Vad outsourcad support kostar beror på vilka olika tjänster som beställs. Ofta ges ett lägre totalpris om flera olika tjänster beställs än om dessa beställts separat. Det kan även finnas en rad olika upplägg. Exempelvis:

  • Fast pris + Rörlig per chat
    Företaget kan exempelvis betala 8000 kr per månad och i dessa ingår livechat ett visst antal timmar per dag. Dessutom exempelvis 40 chatsamtal. Därefter uppkommer en rörlig kostnad på chat. Som med de flesta tjänster är startkostnaden störst varpå de kommande rörliga kostnaderna blir lägre.
  • Obegränsad support
    Självklart blir det dyrast med obegränsad support men för vissa företag finns inget alternativ. Det beror helt på vilken service som förväntas kunna ges till kunder och leverantörer.
Info

Det finns många anledningar att anlita en webbyrå – alltifrån för att få hjälp med sociala medier till att utveckla och få fler besökare till sin hemsida. Några tjänster som en sådan byrå vanligen erbjuder är dock vanligare än andra – här följer topp 3 samt en närmare beskrivning av just dessa tjänster.

Bygga eller göra om hemsida

Många som vänder sig till en webbyrå för hjälp gör det för att antingen skapa en helt ny eller bygga om en befintlig hemsida. Det kan vara för att få den mobilanpassad eller mer användarvänlig, eller för att utveckla den till exempel till en e-butik. Många webbyråer erbjuder tjänster som har med hemsidor att göra eftersom det är en så viktig del.

För att lyckas med en bra hemsida är det mycket som ska ”stämma” och det är inte helt enkelt att lyckas på egen hand. För att få kunder gäller det till exempel att få besökaren att vilja stanna kvar på sidan istället för att klicka sig vidare till en konkurrent – något som alla inte tänker på. En webbyrå vet dock hur man bygger och anpassar en sida och det är ofta en väl värd investering att låta ett proffs göra jobbet.

Webbutveckling

För den som behöver hjälp att förverkliga sina idéer kring appar, tjänster och liknande kan även här få hjälp från en webbyrå. Just webbutveckling är också en tjänst som är vanlig och som finns att hitta hos många byråer. Precis som namnet antyder så handlar denna tjänst om utveckling på webben – något som är svårt för den som inte har rätt erfarenheter och kunskaper.

Sökmotoroptimering

Sökmotoroptimering är något som blivit både vanligt och populärt dom senaste åren och självklart är även detta något man kan hitta som tjänst hos en webbyrå – åtminstone hos många av dom.

Sökmotoroptimering handlar bland annat om att:

  • Förbättra en hemsidas placering hos sökmotorer
  • Locka rätt besökare (målgrupp) till en specifik hemsida

Detta är ett ständigt pågående arbete om man vill att det ska fungera effektivt, och därför väljer många att leja bort det istället för att sköta det själv.

Fler tjänster hos en webbyrå

Olika byråer kan naturligtvis ha olika tjänsteutbud och ovan nämna är bara några exempel på vanliga tjänster som ofta erbjuds. En webbyrå kan ha både fler och färre tjänster samt vara specialiserade inom olika områden.

Info

När företag allt mer ser på sin miljöpåverkan ändras även deras inköpsrutiner kring marknadsföringsmaterial. Exempelvis kan klassiska reklampennor bytas ut till mer miljövänliga alternativ. Vad innebär miljövänliga reklampennor?

Miljövänliga reklampennor är…

  • Av miljövänligt material
    Det finns ett flertal miljövänliga material som reklampennor kan tillverkas av. Det kan exempelvis vara återvunnen plast likväl som pressad papp eller trä. Oavsett handlar det om att tillverka pennan av en råvara som år är, eller har varit, återvinningsbar. Ofta är det just materialet som står i fokus när något ska anses vara miljövänligt eller inte. Men det finns även andra parametrar.
  • Tillverkade i närheten
    En annan aspekt är var dessa reklampennor tillverkas. Är det Kina eller EU? Eftersom pennorna är så små kommer hundratusentals pennor kunna transporteras i en enda container. Därmed blir miljöpåverkan väldigt liten per penna. Men det är dock en miljöpåverkan.
  • Ha refillfunktion
    Det vanligaste är att reklampennor slängs när bläcket tar slut. Men det behöver inte vara så. Väldigt många är det mycket lätt att byta bläckinnehåll på. Däremot så sker det mer sällan än vad det är möjligt. En del pennor har däremot inte alls denna refillfunktion vilket gör att de måste slängas bort – något som är negativt för miljön.
  • Räcka länge
    Eftersom de flesta inte ”fyller på” sina reklampennor är det viktigt att de räcker så länge som möjligt. En penna med lite bläck kommer ta slut snabbare och slängas snabbare. Det i sig är sämre för miljön men även sämre för det företag som har sitt tryck på pennan. Budskapet har helt enkelt kortare ”livslängd”.

Miljövänliga tillbehör till reklampennor

Utöver att ge ut reklampennor till kunder och leverantörer finns en rad olika tillbehör som kan ge mervärde. Även med dessa är det viktigt att se på miljöpåverkan och hur de uppfattas av kunden både estetiskt, funktionellt och miljömässigt.

  • Miljövänligt USB-minne
    Går det att skapa ett USB-minne utan plast? Absolut! Ett alternativ är minnet som är fastsatt på en korkbit och som har glas som skydd för själva minnesdelen.
  • Musmatta
    Musmatta i kork är betydligt bättre för miljön än en musmatta i plast.
  • Pennställ och pennkoppar
    Välj bort plasten! Här finns ett stort utbud av produkter av metall, hårdpapp och trä. Med dagens utbud går det alltid att hitta miljömässigt bättre alternativ!
Info

I många fall kan en interimschef för kvalitet innebära en stor vinst för ett företag. Ofta uppstår behovet av att hyra en interimchef plötsligt och det kan upplevas som något negativt, men det finns faktiskt stora fördelar med att ta in en tillfällig kvalitetschef. En bra interimchef lägger grunden för en stabil och välfungerande verksamhet. Fyra huvudsakliga anledningar till att företag kan vinna på att hyra en interimchef:

  • En objektiv syn på verksamheten
  • Bra på krishantering
  • Nytt ledarskap
  • Erfarenhet av övergångar

Objektiv syn på verksamheten

En av de större vinsterna med en interimschef för kvalitet är att denne kommer med nya ögon på verksamheten. Ofta kan det behövas någon utifrån för att man ska förstå vad som behöver förändras. Nya idéer är av största vikt för att en verksamhet ska kunna växa och hålla sig relevant och på så vis kan en interimchef ge företaget i skjuts framåt.

Bra på att hantera kriser

Interimchefer är ofta erfarna av att komma in i verksamheter under oroliga tider. Därför vet de också hur de ska agera för att på bästa sätt styra om krisen till något positivt. Denna erfarenhet är av största vikt för att de anställda ska känna sig trygga i övergången mellan den gamla och nya chefen. Här kan den interima kvalitetschefen göra en stor del av grovjobbet med att lägga nya rutiner för kvalitetsarbetet.

En interimschef för kvalitet tillför nytt ledarskap

Även om det kan innebära oroligheter då man byter mellan två ledarskap kan detta också tjäna som en prövoperiod för att se vilken typ av ledarskap som fungerar bäst för de anställda. Ofta innebär ett långvarigt ledarskap under samma chef att företaget är vant att arbeta på ett visst sätt, på gott och ont. En ny ledarstil kan innebära att man upptäcker dessa vanor, identifierar det som inte fungerar och förändrar arbetssättet i grunden.

Erfarenhet av övergångar

Förändring är aldrig enkelt för en verksamhet och dess anställda, och ofta känns det motigt i början. Det är vanligt att den som är interimschef för kvalitet har mycket erfarenhet av liknande situationer och således vet vad som fungerar för att motivera de anställda och skapa positiv förändring.